Modern Mother

| reset, reshape, repurpose yourself |

Concediul și copiii. Cum să eviți problemele și ce să faci dacă apar.

Dacă te pregătești să pleci în vacanță cu copiii sau ești deja acolo și ai probleme cu agenția sau compania aeriană sau cu hotelul în care te-ai cazat și nu le mai dai de capăt, poți beneficia gratuit de asistență juridică. În România există Centrul European al Consumatorilor și oamenii de acolo (au o echipă de juriști) te pot ajuta să rezolvi amiabil dispute cu furnizori de servicii sau produse din spațiul UE.

Cele mai frecvente cazuri gestionate de ei vizează transportul aerian, rezervările hoteliere, închirierile auto și cumpărăturile on line.

Dar ca să nu ai probleme, cel mai bine ar fi să încerci să le eviți 🙂 Din discuția pe care am avut-o cu ei, am realizat că atunci când pleci cu copilul în vacanță trebuie să îți faci temele foarte bine. Oricum știi din start că ai mult mai multe pregătiri de făcut, dar e cazul să îți faci timp să te documentezi în foarte mare detaliu. Nu prea o să îți convină să mai plătești câțiva euro (oricât ar fi) extracosturi pentru servicii care, credeai tu, ar fi fost de bun simț să fie incluse în biletul plătit deja.

Câteva sfaturi bine de luat în calcul:

 

Copilul stă la tine în brațe sau stă pe scaunul lui? Întreabă compania aeriană sau caută pe site-ul lor în ce condiții va merge copilul – e ok să stea la tine în brațe sau trebuie să stea pe scaunul lui? Fiecare linie are condițiile proprii. În principiu, copiii între 6 luni și 2 ani pot sta în brațele adulților sau într-un scaun de mașină așezat pe un scaun al avionului.

Ia în calcul că vârstele de cotitură la care se cam schimbă condițiile de transport pentru copii sunt 2 și 5 ani. Se poate întâmpla să pleci cu un copil mic, ce poate sta la tine în brațe, de 2 ani fără câteva zile și să te intorci din vacanță cu un copil mare, de 2 ani și câteva zile, care va trebui să stea pe propriul scaun în avion.

Pentru copiii de vârstă mică, unele companii aeriene oferă scaune booster și centuri de siguranță, în timp ce altele îți cer să aduci un scaun de mașină sau un dispozitiv restrictiv dacă vrei să stea copilul independent. În timp ce o altă companie aeriana poate nu îți va da voie să iei scaunul pentru mașină la bord, ceea ce înseamnă că va trebui sa ții copilul de până la 2 ani în brațe pentru toată durata zborului. 

Bine de știut: înainte să faci rezervarea ar trebui să verifici dacă scaunul de mașină încape între brațele scaunului avionului.

Mâncarea în avion. Programele companiilor aeriene pun, în general, la dispoziție mâncare specială pentru copii, dar este de preferat să nu te bazezi pe acest lucru deoarece copilului tău i se poate face foame înainte ca personalul avionului să aducă mâncarea. E indicat să iei cu tine ceva de mâncare. Nu uita că în avion nu ai voie să urci cu lichide la bord. Prin urmare, dacă ai copil mic, poți pregăti biberoane de maxim 100 ml, pe care trebuie să le pui în pungi de plastic, transparente și resigilabile de 1 litru. Însă poți lua cu tine 2 – 3 biberoane.

E bine să ai la tine acadele, bomboane și să păstrezi lichid în biberon și pentru aterizare – copilul trebuie să înghită des pentru a evita durerile de urechi la decolare și aterizare, din cauza schimbărilor de presiune.

Bagaj de mână sau la cală? Verifică în ce condiții poți lua bagaj suplimentar pentru copii, la avion. Unele companii acceptă cărucior la cală fără costuri suplimentare. Uneori va trebui să lași căruciorul cu restul bagajelor, când le predai pentru cală, alteori îl poți lua cu tine până la ușa avionului. Unele companii îți pun la dispoziție un alt cărucior până la avion, dar trebuie să fie anunțati măcar cu 48 de ore înainte.

Cu unele companii aeriene, în general de linie, poți lua în avion un al doilea bagaj de mână, cu lucrurile copilului (biberon, șervețele, o jucărie etc), gratis. O companie low cost te poate pune să plătești pentru acest bagaj.

Cazarea. Verifică în detaliu condițiile de cazare înainte de a face plata. Există pătuț pentru copii? Vei putea folosi frigiderul de la minibar să ții mâncarea ta? Puteți sta cu doi copii într-o singură cameră? Unele hoteluri nu acceptă doi adulți și doi copii într-o singură cameră, chiar dacâ există și pătuț pentru copii și solicită achiziționarea unei camere duble sau a unui apartament.

În general, site-urile care intermediază cazări online nu sunt responsabile de relația ta contractuală cu hotelul / pensiunea / apartamentul în regim hotelier și ezită să își asume responsabilități. Mai sunt și excepții, cum este booking.com, dar și ei încearcă să medieze amiabil, până la un punct.

Călătoria gravidei. Nu pleca fără asigurare medicală, te poate scuti de multe bătăi de cap. Dar verifică bine condițiile: ce acoperă asigurarea și ce se întâmplă dacă apare vreo situație neașteptată – poate ai nevoie de o perfuzie la spital sau de vreo ecogafie neprogramată sau de o zi de spitalizare. Sau de vreo intervenție. Vei plăti sau nu? De asemenea poți descoperi, înainte ca o companie sa îți facă asigurare, că ai nevoie de o declarație de la doctor în care să precizeze că sarcina nu prezintă riscuri.

Închirieri auto. Verifică dacă poți închiria scaunul auto și dacă acest serviciu se plătește separat (de cele mai multe ori, da).

Ce ai de de făcut pentru a evita situațiile neplăcute și neașteptate la fața locului?

 

– înainte de a da send unei rezervări / achiziții de bilet online nu bifa automat casuța cu Sunt de acord cu Termenii și condițiile. Citește înainte! S-ar putea să descoperi costuri neplanificate sau extra costuri pentru servicii care, poate, ție ți s-ar părea să facă parte, logic, din pachetul de bază.

Cred că ăsta a fost cel mai subliniat punct de către avocații Centrului European al Consumatorilor. Citește Termenii și condițiile de livrare a serviciului. Există o legislație europeană, dar te protejează până la un punct, este vorba despre reglementări generale, și nu specifice.

– pentru lămuriri suplimentare, e de preferat să porți conversația pe email, nu știi cu cine vorbești la telefon și în ce măsură cunoaște politicile și procedurile companiei. Dacă e în scris, e mai sigur că mai târziu cineva nu îți va spune “nu știu cu cine ați vorbit, dar nu e așa”.

– e de preferat să lucrezi cu o agenție de turism sau cu firme specializate pentru cazare / închirieri / alte cumpărături online, decât cu persoane private pentru că, în caz de conflict, te poți apăra mai ușor. Tanzacțiile între persoane fizice sunt considerate contracte private și nu mai ai calitatea de consumator.

Dacă ai ajuns într-o situație conflictuală cu furnizorul de servicii, simți că ai dreptate și că mori cu dreptatea în mână, mai ai și problema că este vorba despre o companie din altă țară, adresează-te Centrului European al Consumatorilor, ei te pot ajuta, pentru că sunt în legătură cu autoritățile de protecție a consumatorilor din țările UE. Din păcate, Turcia nu e pe listă, nefiind membru UE – spun din păcate pentru că mulți români merg acolo în vacanțe.

Serviciul oferit de Centrul European al Consumatorilor este public și gratuit.

Articolul este informativ și nu este publicitar.
Photo By: pixabay.com

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.