TV și device-urile digitale nu-s chiar așa de rele pentru copii
Până la urmă nu e chiar așa de rău pentru copiii de vârstă mică să se uite din când în când la TV sau pe tabletă, dacă totul se întâmplă cu măsură și dacă urmăresc conținut adecvat vârstei lor, educațional și care să genereze conversații cu părinții.
Zilele trecute Asociația Pediatrilor Americani (celebra asociație AAP) a actualizat recomandările privind timpul petrecut de copii în fața ecranelor TV sau digitale. A făcut astfel un pas important, care validează studiile ultimilor ani, confirmând indirect, de exemplu, că o aplicație de telefon adresată copiilor sub 2 ani poate fi ok în anumite condiții.
Noile recomandări AAP sunt, așadar, mult mai flexibile, în special pentru copiii de vârstă mică. Dacă până acum interziceau categoric timpul petrecut în fața ecranelor pentru copiii între 0 și 2 ani, noul document vorbește despre moderație, dar și despre cât de important e ca părinții să nu uite că cei mici au nevoie să se joace, să studieze, să poarte conversații, să doarmă. Și, dacă tot a venit vorba de conversații, AAP arată că discuțiile cu cei dragi pe Skype sau alt fel de video call sunt benefice pentru copii.
În cazul copiilor foarte mici, între 18 și 24 de luni, AAP recomadă părinților să aleagă programe și aplicații de calitate, pe care să le urmărească împreună. Copiii între 0 și 5 ani nu ar trebui să stea în fața ecranelor în timpul mesei și cu o oră înainte de ora de culcare.
Părinților li se recomandă să evite să folosească TV și device-uri pentru calmarea unui copil supărat, agitat etc, cu excepția unor situații speciale, cum ar fi intervențiile din spital sau drumurile lungi, unde device-urile au rol mai degrabă de liniștire. O astfel de abordare în mod constant i-ar putea face pe copiii să nu își mai gestioneze emoțiile corespunzător și ar fi mai dificil pentru părinți să stabilească limite legate de timpul petrecut în fața ecranelor.
Este important ca părinții să le explice copiilor mici (până în 5 ani) cum să aplice în lumea reală ce învață din lumea digitală. Copiii nu ar trebui să se uite la secvențe care se derulează rapid, la conținut violent sau la aplicații cu imagini care îi distrag execesiv. AAP avertizează asupra faptului că multe dintre aplicațiile de telefon nu sunt de fapt cu scop educativ, așa cum pretind, și nu sunt gândite pentru a fi utilizate de copil împreună cu părintele. Părinții ar trebui să testeze în prealabil aplicațiile de telefon, să se joace împreună cu copii și să discute cu aceștia despre ce se întâmplă pe ecran.
Părinților de copiii mai mari și adolescenți, AAP le recomandă să aibă control asupra tipurilor de media utilizate și asupra timpului petrecut în fața ecranelor, care este destul de mare. Datele din SUA arată că un unul din patru adolescenți consideră că este conectat constant la internet. Și în România, sunt copii care spun că internetul este viața.
Părinții acestor copii ar trebui să se asigure că aceștia fac cel puțin o oră de activitate fizică pe zi și că dorm suficient (între 8 și 12 ore, în funcție de vârstă). Rămâne același sfat, de a nu folosi device-urile cu o oră înainte de somn (pentru că afectează nivelul de melatonină, importantă pentru reglarea somnului, și îi face să fie alerți). De asemenea, părinții ar trebui să delimiteze zone / perioade în care copiii nu au voie să folosească diverse media – de exemplu la cină, în dormitor – și să îi încurajeze pe copii să se implice și în alte activități (jucat, citit, învățat). Li se recomandă părinților să discute despre aspectele ce țin de siguranța pe internet și de comportamentul decent față de ceilalți (fără cyberbullying, sexting).
AAP pune la dispoziția părinților și un tool online care să îi ajute pe aceștia să își stabilească o strategie adaptată copilului lor, oferind multe sfaturi utile.
Ce e cel mai important de reținut din noile recomandări AAP este că timpul petrecut în fața ecranelor trebuie să fie o perioadă de interacțiune părinte – copil. Și că, deși acum nu mai e considerat nociv pentru copiii sub 2 ani să vadă și să atingă o tabletă, nu putem să îl lăsăm pe copil să urmărească un progrămel și să navigheze în voie, iar noi să ne vedem de-ale noastre, fără să mai simțim vreo remușcare pentru că uite, până și specialiștii spun că e ok. Trebuie să ne așezăm lângă copil, să discutăm, să explicăm, să fim mentorul lui.
Mi-a plăcut mult ce am găsit pe un site legat de cum trebuie abordată relația copiilor cu televizorul sau device-urile moderne. Părintele trebuie să ia în calcul cei trei C: conținut, context, copil. Conținutul trebuie să fie adecvat, contextul trebuie explicat copilului, părintele trebuie să interacționeze cu el și timpul petrecut în fața ecranului trebuie gândit în raport cu vârsta copilului și cu tendințele acestuia (de exemplu, unii copii poate că au nevoie de mai multă fermitate în impunerea limitelor).