Cum să fii mai mulțumită la serviciu după ce devii mamă
Eu am lipsit patru luni și jumătate de la birou și am fost cât de cât la curent cu ce se întâmplă la serviciu cât am fost în postnatal. Și tot a fost grea întoarcerea. Reacomodarea nu este dificilă din punct de vedere profesional, ci în ce privește echilibrul care trebuie restabilit între muncă și casă, având în vedere că după ce devii mamă disponiblitatea ta este, clar, mai mică.
De exemplu, eu nu prea pot să stau peste program, pentru că bona pleacă la 6 și soțul meu are și el treburi de făcut. Ok, merge o zi, mai merge și a doua zi, dar mi-ar fi imposibil să am un serviciu de unde să plec zilnic la ora 8. Din fericire, lucrez într-o companie în care se pune din ce în ce mai mult accent pe bunăstarea angajaților, echilibrul lor dintre viata profesională și cea personală, programul de lucru cât de cât flexibil, care lasă loc și lucratului de acasă (mai ales în contextul apariției noilor tehnologii).
Sau se poate întâmpla să vreau să lucrez seara de acasă și tocmai atunci fetița mea face febră mare și trebuie să alergăm la doctor; sau să aibă o perioadă dificilă, cu tantrumuri, și să aibă nevoie de mine să o ajut să treacă peste momentele grele. De aceea încerc să fiu cât mai eficientă posibil în orele în care sunt efectiv la serviciu, pentru a nu mai fi nevoită să îmi iau de lucru acasă. Asta vine la pachet cu mai puțină socializare la birou, pentru că nu prea mai am timp să stau la discuții la cafea, de obicei mă duc, îmi iau cafeaua și mă întorc la biroul meu să mai fac una – alta. Și îmi lipsește small talk cu colegii mei de serviciu, pentru că au și momentele astea rolul lor.
Am participat recent la un curs despre cum să faci să îți fie mai ușor când te întorci la birou: “Strategii pentru părinții care lucrează”, ținut de Rebecca Hourston, Managing Director la Talking Talent. Cursul este destul de lunguț, dar am găsit câteva idei interesante, care merită transmise mai departe.
Ideea esențială care mi-a rămas este că trebuie să abordezi problema asta strategic, să lași deoparte latura emoțională și să te focusezi pe ce poți face concret. Să pui în balanță lucrurile și să îți stabilești ce ești dispus să accepți și ce nu. Și să comunici despre asta, la serviciu, acasă. De cele mai multe ori, suntem cei mai duri critici ai noștri și cei mari dușmani și lucrurile ar putea fi mai simple – mda, mă recunosc, sunt foarte exigentă cu mine.
Dar mi-am dat seama că dificultățile mele nu sunt numai ale mele. Majoritatea cursanților (și erau vreo 70) au răspuns cam aceleași lucruri. De exemplu, la întrebarea ce vă frământă cel mai mult legat de întoarcerea la birou, răspunsurile recurente au fost: cum va evolua cariera mea, cum echilibrez timpul petrecut la muncă cu viața mea de acasă, cât timp voi mai avea pentru partener, cum reușesc să mă ocup de nevoile copilului meu (când e bolnav, în perioada de acomodare la grădiniță etc) și cum fac față sentimentului de vinovăție, cum mai găsesc timp liber pentru mine, cum percep colegii, șefii mei noile mele nevoi.
Trainerul a explicat că trebuie să separăm toate aceste îngrijorări și frustrări în două zone: ce pot controla și ce nu pot controla și, logic, să ne ocupăm de ce putem schimba, influența. Și să înlăturăm de pe listă cât mai multe neliniști, căutând soluții. De exemplu, poți discuta cu managerul și să îți adaptezi programul de lucru la noile nevoi (vin mai devreme, plec mai devreme). Poți să îi explici că e posibil să nu mai fii disponibilă în orice condiții, dacă până acum se întâmpla așa, dar că asta nu înseamnă că ești mai puțin eficientă.
E important să înțelegi că ești într-o altă etapă – dacă înainte erai profesionistul perfect, ulterior ai trecut la a fi mama perfectă, ei bine, acum ești în faza un părinte minunat, care lucrează. Nu poți să le ai pe toate, nu poți să ai așteptări să fii același părinte disponibil care erai când stăteai acasă cu copilul, dar asta nu înseamnă că nu ești un părinte bun. Jack Wlech, CEO General Electric, spunea: Nu există echilibru serviciu – acasă. Există alegeri ce țin de serviciu și de acasă, îți aparțin și trebuie să îți asumi consecințele. Ideal e să faci acele alegeri care să te ajute să performezi la serviciu și să fii fericit acasă, să identifici zonele care îți dau flexibilitate la serviciu și să îți faci timp acasă să petreci timp de calitate cu copilul.
Câteva sfaturi despre cum să decizi și să gestionezi ce e important:
- Fă-ți o listă cu lucrurile cele mai importante pentru tine și prioritizează (de ex. vreau să fiu acasă la zilele de naștere ale copiilor mei, vreau să pot sta cu copilul când este bonav etc)
- Încearcă să îți mai reduci din așteptări legat de ce poți face într-o perioadă de timp anume.
- Trebuie să știi exact unde ești gata să faci un compromis și unde nu (e ok să stau peste program o dată pe săptămână, nu vreau să mai călătoresc atât de mult)
- Încearcă să înțelegi punctele de vedere ale celor din jur (manageri, colegi, familie etc) și să îți faci o strategie pentru fiecare categorie. E foarte important să comunici cu ei.
- Gândește-te cum ai putea reacționa, ce ai putea face în cazul în care va trebui să faci un compromis pentru una dintre situațiile pe care ți le-ai stabilit (de exemplu, să pot ajunge în fiecare zi să îmi iau copilul de la grădiniță)
- Dă dovadă de răbdare, le va lua ceva timp celor din jur să se obișnuiască să accepte noile tale repere.
Important este să capeți încredere în tine și să simți nu că te-ai întors înapoi la serviciu, ci că te îndrepți înainte și că ce vezi în față este chiar ok, adică gestionabil.